2005-10-25

"Råkade" och "faktiskt"

På jobbet dricks det kaffe vid regelbundna tider och samtalsämnena rör sig allt som oftast om samma ämnen. Just idag kom vi återigen in på det där med dokusåpor. Ni vet de där programmen som ingen ser men som alla är ovanligt välinformerade om. Det slog mig under samtalets gång att det är två ord som förekommer oftare än andra i en dokusåpadiskussion, nämligen ”råkade” och ”faktiskt”. Hur många gånger har man inte hört ”Igår zappade jag mellan kanalerna och då råkade jag se en stund på Big Brother”? Sedan kommer en lång initierad utläggning av de olika deltagarnas karaktärer. Alternativet är att man lite urskuldande säger: ”Jag såg faktiskt på Big Brother igår”. Genom att lägga till ”faktiskt” så låter det inte som att man i god tid förväntansfullt hällt upp folkölen och bänkat sig för att se Lindas bröst gunga fram utan att man på något sätt tvingades se på eländet. I extrema fall hör man någon uttrycka ”Igår råkade jag faktiskt se en stund på Big Brother”, då är det oftast ordentliga Maj-Lis som röd i ansiktet bekänner.

Inga kommentarer: