2005-12-17

Svika eller fortsätta skämmas?

Året var 1986 det var sommaren efter mitt bittraste idrottminne någonsin. Sverige var som vanligt inte med i fotbolls-VM, den bästa VM-turneringen någonsin skulle det visa sig. Däremot var Danmark med. Inte nog med att dom deltog, dom var fullständigt glennsande. Alla i min omgivning höll på Danmark. Själv var jag för avundsjuk och låg för att göra det samma. Det var åttondelsfinal mot Spanien. Danmark tar ledningen på straff genom en iskall fjösare mitt i mål av Jesper Olsen. Men sedan hände något. Spanien kommer igång allt medan Danmark klappar ihop fullständigt. Michel var grym, Manuel Sanchis likaså men bäst av alla var naturligtvis "gamen" Emilio Butrageño som gjorde 4 av Spaniens 5 mål. Jag hade en ny idol och ett nytt favoritlandslag. När jag senare lyckats byta mig till samlarbilden från VM-albumet, hade jag även ett nytt favoritlag. Real Madrid. Att Butra spelade där, räckte liksom för mig. Jag är medveten om att det inte finns några creddiga sätt att börja hålla på ett lag. Att jag en gång blev vald av Blåvitt till att bli en av dess undersåtar, kommer jag inte ens ihåg hur det gick till. Vad lite jag visste den där kvällen i Rävlanda av alla ställen. För valet av Real, har blivit lite av mitt livs soundtrack beträffande val av favoritlag i olika ligor ute i Europa. Real, Lazio, Feyernoord. Nazist och fascistlag rakt igenom. Det är ju inte direkt så att man sträcker på ryggen av stolthet när di Canio heilar åt en jublande Curva Nord, ej heller spred sig något belåtet flin över mig när jag läste att Feyernoords fans ofta och gärna använder sig av nazisymboler i sin antipati mot Amsterdams Ajax med sina starka judiska inslag. Och Real med sin koppling till Franco och dess hängivne anhängare Santiago Bernabeu, har jag inte ens gått in på. Samme Franco som min framlidne svärfar flydde ifrån på 50-talet. Den naturliga frågan man ställer sig är om man skall byta lag eller fortsätta skämmas. Lagen i sig lär ju inte sakna mig som supporter. Supporter är fel ord, sympatisör passar väl bättre in. Men vad skall man byta till? Finns det något lag som inte har skit under naglarna? Inter skämde nyligen ut sig å det grövsta, Milan ägs av Berlusconi som i egenskap av premiärminister stiftat en lag som går ut på att han själv inte skall kunna åtalas för de korruptionsanklagelser han står inför. Dessutom har han avskaffat den lag som förbjudit alltför hög ägarrepresentation i etermedia.Dessutom bildar han regering med nyfascisterna i Lega Nord. Roma har har å sin sida minst lika mycket problem med rasistiska symboler i sin Curva Syd som Lazio har i Curva Nord och så rullar det på. Nä jag stannar nog kvar en stund till. Strax börjar andra halvlek i Rom, forza Lazio!

3 kommentarer:

Frankie sa...

Då gör du som mig, håller på Barca istället... ;)

Åsså blåååååvit såklart. Bra och läsvärd text dock, hade fler haft förmågan att ställa de frågor du ställer så kanske dessa lag inte haft lika "lätt" att profileras som extremistlag heller...

Bruce Banner sa...

Barca likt resten av katalonien är en samling, uppnäsade och snåla rikemanssvin. Det har min svärfar lärt mig.

Dep La Coruna däremot....

Skämt åsido så tror jag mycket handlar om medias tvångsmässiga behov att dela in allt i svart och vitt, ont och gott. Det märker man kring el Classico. Faktum är väl att Mussulini höll på Roma? Och jag tror heller inte att galiciern Franco hade varit lika marängvit om Real varit asdåliga på den tiden. Det positiva med det här är att man lätt kan dissa öjsare med att kalla Agne Simonsson för Francos nickedocka. DET går dom igång på hehe.

Kent Brockman sa...

Snackar ibland med en holländare som håller på Feyenoord och det känns alltid rätt obehagligt när Ajax kommer på tal. Mest p g a de tillmälen etc som man får höra då.