2005-12-30

Persbrandt avslöjar de fega journalisterna

Jag har träffat Persbrandt 100 % av de gånger jag varit på SpyBar. Båda gångerna var han sketfull och hade ett koppel av beundrarinnor efter sig, samt skrek som att han manusövaade inför nästa Beck-film. Att han är en ”festprisse” är nog inte helt osant.

Däremot gick Expressen helt klart över gränsen när de påstod att han var inlagd på klinik. Ni vet storyn, en ”pålitlig källa” hade tipsat om att Persbrandt lagts in på klinik. Det var förstanyheten på Expressen den dagen och fanns på löpsedlar över hela Sverige. Jag är ingen större supporter till Persbrandt och är mycket väl medveten om att han kanske förtjänat flera av de negativa skriverierna han fått i media. Trots det så är han verkligen inte värd falska skriverier på löpen så hans stämning av Expressen ställer jag mig helt bakom. Gå på dem bara, Gunvald!!

Nu till poängen, efter att det uppdagats att påståendet var osant kallades Expressens chefredaktör till morgonsofforna i TV. Även journalisten som kokat ihop historien var inbjuden, men avböjde. Chefredaktörens svammel om ”källor” och källkritik var rent tragikomiskt. Där satt en man som tillåter att hans journalister skriver osanna historier så gott som dagligen. Journalisterna behöver nästan aldrig stå till svars, trots att personliga tragedier, hot och annat följer i artiklarnas spår hos de som drabbas av skriverierna.

Nu fick chefredaktören själv känna av lite av det han ständigt utsätter andra för och då var det inte så roligt, killen såg nästan gråtfärdig ut. Journalisten själv vågade inte ens ställa upp. Jag har inga höga tankar om journalister men nu blev det så uppenbart vilka fega kräk de är.

Är det inte lustigt förresten att Mats Olsson råkade gå in i väggen samtidigt som Expressen blev bojkottade av friidrottslandslaget?

1 kommentar:

Studiomannen sa...

Min farsa skulle inte kvala in som skvallerjournalist. För ett par år sedan gick han på en krog i Stockholm och frågade då en prydligt kostymklädd stor kille vid entrén om det fanns några lediga bord. Frågan är vad den karlen garvade åt mest: Farsans okunnighet eller morsans "Nej, men R, sluta nu! Det där är ju Mikael Persbrant"!