2008-03-07

Konstigt

Snart 600 000 människor har snart skrivit under en protestlista mot konstnären Guillermo Vargas Habacuc från Costa Rica. Konstnären anlitade ett par ungar att fånga en gatuhund. Hunden i fråga ställdes ut i en installation på ett konstgalleri i kort koppel där han utan mat och vatten, svalt ihjäl. Den enda mat som fanns närvarande var titeln på konstverket skrivet medelst hundmat. Nu uppmanas det till bojkott. Visst, stackars hund och allt det där, men Vargas sade sig vilja med sin utsällning, belysa hela landets gatuhundar som behandlades illa och gick samma öde till mötes helt i skymundan. Själv köper jag hela konceptet till fullo och förstår inte folks ilska.

Jag är också upprörd över djurs situation världen över. Inte bara djurplågeri, utan även att hela arter utrotas. Vore det inte spännande om Moderna Muséet gjorde något liknande med en kinesisk jättepanda? Det hade verkligen skapat debatt.









Att barn svälter gör mig förbannad på riktigt. När skall ett stort galleri och en konstnär ha modet att belysa detta med en konstnärlig gestaltning? Barn dör varje dag, varför kan ingen ta någon unge, gärna ett sjukt barn (annars kan det ju verka lite konstigt), som ändå snart skall dö och kedja fast det i ett skyltfönster. Det hade verkligen fått folk att öppna ögonen. Det är ju det som konsten är till för. Att skapa debatt, belysa orättvisor och beröra människor. Vi måste värna om det fria ordet. En allt för stor andel av världens konstnärer tvingas knega vid sidan om för att få mat för dagen. Här har vi verkligen ett bra upplägg för en konstnärlig gestaltning. Sätt en lidande, tappert kämpande konstnär i ett koppel, gärna med ett elhalsband som går på repeat. Lokalen behöver inte nödvändigtvis vara ett galleri, det kan lika gärna vara mitt inne i en finare restaurang om det är OK för de dinerande gästerna att föremålet emallanåt måste kissa och bajsa på sig. Allt för konsten, allt för det fria ordet, allt för att beröra och för att skapa nya uttrycksformer. Och tänk på hur creddig och erkänd konstnären skulle bli om han skulle lyckas avlida mitt under söndagsbrunchen..







Ställer du upp Guillermo?

4 kommentarer:

Siwert Band sa...

Det var en konstnär som var naken i ett hundkoppel utanför en hundkoja på en konstutställning i Stockhoolm för några år sedan.

När flera av besökarna inte brydde sig om honom började han skrika "anstötliga ord" och försökte bita folk i benen. I vissa kretsar fick han faktiskt credd.

Anonym sa...

Om det inte är naket, bokstavligt talat, så blir aldrig konst intressant. Porr kanske det kallas då, men det är ju inte konst tror jag. Men ändå väldigt intressant.

Skulle inte alla kunna vara nakna för en dag? Alla utom dom riktigt fula förstås.

becka sa...

Bruce>> tack, blev riktigt orolig ett tag i början av texten när det nästan verkade som du köpte konceptet. Jag ser framemot att se ovan nämnda konstnär svältande i koppel, "för konstens skull".

Röd Guling sa...

Jag vet inte vad jag ska tycka om det här inlägget. Konstnärens konstnärliga tanke är god, och den som inte förstår den förstår sig inte på konst. Samtidigt har jag förståelse för de moraliska invändningarna. Jag hade nog i och för sig själv under "rätt" förutsättningar kunnat tänka mig att ställa ut mig på det sätt som Banner föreslår. Intressant inlägg hur som helst.