2008-03-16

Schlagernissar - lär av fotbollen!

Zappade mellan ishockey och Melodifestival i går och av de bidrag jag såg så var det en som hade chans internationellt - Christer Sjögrens ”I love Europe”. Istället skickar vi en normal svensk schlagerlåt med en långhårig kvinna (okänd i Europa) som sjunger. ”- En bra låt går alltid hem”, säger man nu. Det är ungefär som när svensk fotbollsklubbar på senare år provat lyckan i Europacuperna och skall ”spela sitt eget spel”. Det har ju gått sådär.

Schlagernissarna borde lärt av fotbollens misstag, anpassat vinnarmelodin efter motståndet och skickat Christer till final. Han är redan brottarstor i Tyskland, grannländerna och BeNeLux och har haft vissa framgångar i Frankrike. Krydda det med en marschschlager à la österrikisk After-Ski med klara flirtar mot Europa och Sverige hade haft en vinnare. Ingen bra låt, men en vinnare. Men icke, nu skall vi ha en ”stark melodi” i finalen. Låter skrämmande likt naiva svenska fotbollslag på villospår i fotbollseuropa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant utvärdering av Christers bidrag. Du ansluter dig därmed till den kategori där en stor del vill skicka BWO eftersom dom redan gjort sig ett namn i öst och därmed har stora chanser i finalen.

Men min fråga är, bryr vi oss? Är det viktigt att vinna den töntiga tävling i Zagreb? Skall vi sätta ihop ett best of-team bara för att vinna världens mest menlösa och tramsiga tävling? Jag skulle gärna sett att vi kom sist därnere och var tvugna att stå över nästa år. Och nästa. Och nästa. Och nästa.

tomas sa...

Jag bryr mig nämnvärt inte.
Men Charlotte Perelli har ju faktiskt vunnit hela Eurovision Song Contest förut, så helt okänd i de där kretsarna, ute i Europa kan hon inte vara...

Siwert Band sa...

Tja, antingen är man med för att vinna eller också skiter vi i att vara med. Jag tillhör "lägg ned"-falangen.

Jag tycker Champions League är ganska tramsigt numer när alla får påsar bara för att de tillhör "de stora fotbollsländerna". Vad är det för jävla mästarliga? Skall vi verkligen ställa upp med bästa laget "för att vinna världens mest menlösa och tramsiga tävling?"