2008-03-10

När en gran blir spännande

Helgen bjöd som vanligt på en god portion vintersport på TV. Norskarna är av tradition ett konservativt folk så de har envist tjurat emot påfundet att ha masstart på femmilsloppen i längdskidåkning. Det var en fröjd att sitta där igen med ett block framför sig och föra protokoll över åktiderna, speciellt som det tidigt såg ut som att Anders Södergren var urstark i spåret. Under loppet fick jag ett SMS från broder Juho som skrev ”en stilla bild på en ödslig gran i väntan på konkurrenterna är riktigt bra TV”. En otroligt träffande kommentar. Komplettera bilden på granen med en klocka i nedre bildkanten så blir stirrandet på granen rejält spännande och man vill stirra på granen så länge som möjligt utan att de där konkurrenterna skall dyka upp. Ibland behövs det inte mer än så för att framkalla spänning i TV.

Juho själv var samtidigt tvungen att stå ut med en hel invasion av allsvenska spelare i badtofflor på samma hotell som han bodde på. Jag hoppas en gedigen hotellfrukost kunde kompensera obehaget av den synen.

7 kommentarer:

Röd Guling sa...

Ja, det där med masstart på distanser över 15km måste ju tas bort. Var det i senaste OS som det snöade? Ingen brydde sig om att rycka, då nysnön effektivt bromsade upp alla försök till ensamglid, vilket ledde till att man fick se ett lämmeltåg sega sig över de fem milen i makligt tempo. Alla sparade sig till spurtstriden då det skulle avgöras och de kunde lika gärna ha skippat de första 49 kilometrarna. Bedrövligt!

Anonym sa...

Siwet:
Har inte du barn? Då kan man inte sitta klistrad framför all den där vintersporten du talar om. Ut och lek med dina barn i naturen som en god far istället!

Juho Hemmola sa...

siwert:
Tack för omtanken. Jodå, visst fick vi lite frukost dagen därpå som i viss mån kompenserade för synen av alla dessa svartgula badtofflor.

föräldraombudsmannen:
Fel, fel, fel, fel, fel... som Brasse hade sagt. Givetvis kan man sitta klistrad framför vintersport, med barn. Hur tror du annars att alla vi som förstått värdet av riktig vintersport blivit som vi blivit?

Anonym sa...

Om jag får några barn längre fram i livet så kan dom räkna med att i stort bara få Pappas uppmärksamhet på morgonen om de på silverbricka ställt fram gifflar och varm choklad.

Då är det pappas lilla kille/flicka hela dagen.

Sedan måste de ju tycka att en Les Paul är snyggare än en Strata. Men det ser jag mer som en självklarhet.

Siwert Band sa...

föräldraombudsmannen:
En tvåmånaders kille sover mest, men när han inte sover får han den uppmärksamhet som krävs. Matdetaljen kan jag inte hjälpa till med heller (vilket upptar en stor del av hans vakna tid). Jag inser ju att min tid framför vintersport på TV kommer att minska rejält kommande år, därför överdoserar jag nu.

Anonym sa...

Siwert:
Okej, my bad, är han så liten så är du fullt förlåten. Själv såg jag allt, och jag menar nog fan allt, i senaste vinter-OS för två år sen. Tvillingtjejerna, då ett halvår, sov i det närmaste konstant och gjorde dom inte det så satt dom bredvid och hejade på Sverige. Nu 2 år senare så vet jag knappt ens vad sport är. De enda sportsändningar jag kan se är från La liga, då de går väldigt sent på kvällarna. Då är jag å andra sidan så trött och förbrukad att jag inte orkar vara vaken så det går inte heller.

Var det här med barn en så bra idé egentligen..?

Anonym sa...

Föräldraombudsmannen:

Jag brukar resonera så här att mina barn ska lyckas med allting som jag inte lyckats med. Så de lär få att göra...