2008-03-19

Byket Hammarby

Hammarbytexten tillhörde dem där jag visste vad jag skulle skriva redan när jag inledde den här serien. Varför är hammarbyarna så arga? Historiskt sett upplever bajen just nu sin absoluta storhetstid. Man har ett guld och flera topplaceringar i färskt minne, man är ett stabilt lag på övre halvan och utgör en maktfaktor inom svensk fotboll. Ändå verkar dom vara så jävla förbannade hela tiden. Jag fattar det inte. Visst, jag kan så väl som någon förstå supportens klagan över alltings jävlighet och har själv uttryckt densamma ett otal gånger. Men jag är blåvit. En sjätteplats för mig sätts i relation till de 10 SM-guld, 4 cupguld, 2 Uefacupguld samt 2 tredjeplatser i CL/Europacupen som jag upplevde under mina första 20 levnadsår. Bajen har liksom inte det perspektivet. Ingen annan klubb heller för den delen förutom MFF. Så varför är då hammarbyarna så arga?

Svaret på frågan är omöjligt att svara på eftersom min utgångspunkt för denna text inte längre stämmer. Hammarbyarna verkar inte vara arga längre. Dom verkar glada, oerhört glada och framtidssynen förefaller vara lika ljus som utsikten över ett soligt vinterlandskap. Dom har en ny råsvulstig arena på gång, allsvenskans bästa mittfält, Shabaan och Billy Ohlsson som börjat få kommentera matcher på TV4 igen. Jag förstår inte den här glädjen heller. Jag förstår mig nog helt enkelt inte på bajen alls. Och förutom Billy, så känner jag igen några av de där argumenten från inför förra säsongen.

I själva verket är det väl inte helt klart med finansieringen av den svulstiga arenan, Eguren kommer nog inte tillbaka till söder om Söder utan stannar nog söderöver. Kvar finns den snart evige talangen men ack så skadebenägne Petter Andersson samt Chanko. Chanko bör vid det här laget anses vara en hora av minst hälften av alla de som tycker om att kalla fotbollsspelare för horor. Men likt Dolly A.K.A Söderns ros i Ivar Lo Johanssons epos Kungsgatan, så är Chanko en hora med klass. Men hur mycket klasspelare han än är, är det ändå Chanko vi snackar om. Han kommer inte förlänga något kontrakt utan releaseklausul och fan vet om han har så mycket klass att han fixar att bära upp sina lagkamrater så mycket som det behövs nu när Eguren är väck. Jag tror inte det. Kvar har vi då Shabaan. Ett viktigt förvärv men inte så viktigt att han kommer göra skillnaden. Då skulle Fredrikstad hamnat bättre än en mittenplacering förra året. Snarare att det blir ungefär jämnt upp mellan nyförvärv och förluster.

Nej, något SM-firande blir det nog inte på Medis till hösten i år heller. Men visst känns det som om dom är svenska mästare i självbedrägeri? Kanske är det det som är förklaringen till både ilskan och glädjen i bajen. En självbedragande livsåskådning om sin egen förträfflighet inför säsongerna där politikertränaren Tony är överstepräst?

Å andra sidan kan dom ju få rätt. Utan skador och försäljningar, skador och försäljningar i de 7-8 andra lagen som kan vinna samt att Björn Runström återvänder. Större och mindre än så är inte skillnaden.

Mer om byket: AIK, Dif, IFE, Gais, Gefle, Giffarna, HBK

Inga kommentarer: