2008-03-12

Onsdagstankar 12/3

Kamrat Kim till Blåvitt skrev någon lustigkurre. ”Kamrat Kim” ger mig kalla kårar och associerar till den store ledaren med platåskor i ett inte alls speciellt trevligt land i Asien. Vi får hoppas att den danske målvakten är trevligare än asiaten (och längre).

Hur många gånger har inte svenska fotbollsspelare som ”vill ut i Europa” och hamnat i Danmark hånats och skrattats ut? Nu får vi en dansk målvakt som vill ut i Europa och hamnar i Sverige, hur ställer vi oss till det då? Men tänk, det gick att locka hit en dansk utan särskilda skatteregler.

De allsvenska klubbarna vill ha tillbaka Royal League nästa år. Det var tydligen inte så dumt ändå att möta skandinaviska toppklubbar istället för att möta Superettaklubbar och amerikanska klubbar man kör över med 14-1. Hade de läst Grogg hade de kunnat klura ut det för längesedan. Om vi skramlar ihop till lite långkalsonger och fyllda glöggtermosar till journalisterna så kanske även de upptäcker det smarta med Royal League. Som broder Bruce tidigare skrivit så har vi har inget tålamod med nymodigheter i det här landet (där för övrigt ”återställning” anses vara ett positivt laddat ord).

Jag undrar vad som händer om Blåvitt för en gångs skull tar ledningen i en match denna säsong, rasar vi ihop alldeles då? Med tanke på våra vändningar i träningsmatcherna är det nog läge för SteReO att mentalt få grabbarna att tro att vi ligger under med 1-0 redan när matcherna börjar.

Sista VC-tävlingarna i skidskytte i helgen, det är ett vårtecken och frågan är om ”King of Biathlon” skall lyckas ta rekordet i antalet VC-segrar från Stenmark? Nu börjar förresten även jag att sluta tro på att jag kan ge mig ut på snö i skidspåret hemmavid denna vinter. Om varma, fuktiga vintrar tycker jag inte.

IFK Göteborg är populäraste fotbollslaget i västsverige. Det är ändå lite trist att ligga och simma i mainstream-fåran, hur unikt är det att gilla Blåvitt liksom? Det får jag kompensera genom att säga att det är gött att äntligen vara medelålders och slippa leta efter sin egen särart, då blir det genast lättare att tycka som de flesta andra.

Ishockeyns slutspel är igång och snart börjar som vanligt hyckleriet nå höjderna. Samma tyckare som fördömer våld på gator och torg efterlyser tuffhet och gör idolreportage om spelarna med flest utvisningsminuter, kortast stubin och som är fulast i käften. Första krönikan är på plats om att alla medel - justa och ojusta – skall plockas fram i ett slutspel för att knäcka folk. Låter som ett normalt resonemang på en svensk skolgård - samband?

Endast ett italienskt lag kvar i Champions League. Italiensk fotboll är för jävla tråkig tycker jag och jag är urtrött på alla reportage om Zlatan hit och Zlatan dit så jag saknar inte de italienska lagen. Zlatan är en gudabenådad fotbollsspelare men hans liv i övrigt skiter jag fullständigt i. Extra lustigt förresten att den tidning han säger sig bojkotta är den som har en egen kvinnlig Zlatan-hovreporter som fullständigt dyrkar marken han går på.

Bensinpriset förvänta stiga vilket jag gillar. När bensinen når nivåer uppåt 20 spänn börjar det hända grejer med folks bilåkarvanor och forskning kring bensinsnåla alternativ. Stryp kranarna araber och norrmän!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Siwert:

Nu får du allt hjälpa mig lite. Men vad är det för fel med att under ordnade former exempelvis tävla i kampsport eller att gå in tufft i närkamper?

Jag tycker det är en stor charm i just den psykologiska och kraftfulla delen av spelet fotboll och i viss mån ishockey.

Skillnaden är att där sker det under ordnade former. Att vara en bättre boxare i en ring där båda ställt upp på villkoren, där domare, läkare och tränare står beredda eller på isen i en match (även om hockeyslagsmål är lagom töntig showbiz) känns inte alls på samma vis som då en person väljer att slå någon annan på käften på en bakgata mitt i natten.

Unknown sa...

Jag skulle nog föreslå nåt radikalare än att höja bensinpriset.. till exempel att globalt förbjuda försäljning av bensin-/dieselmotorfordon inom en femårsperiod eller något liknande. Skulle tro att en sån press är vad som skulle behövas för att få biltillverkarna att forska fram nya sätt att driva bilarna.

Siwert Band sa...

I kampsport är det OK att slå varann på käften, det är det sporten går ut på, även att gå tufft in i närkamper (om det är enligt regelboken). I hockey och fotboll skall man däremot inte slå varandra på käften, det går inte sporten ut på. Om en tyckare i ena krönikan tycker det är härligt med spelare som visar känslor när de slår någon på käften i hockey (vilket man faktiskt inte får i hockey), blir det lite paradoxalt när han sedan fördömer en ”huligan” för att han slår en annan ”huligan” på käften i ett slagsmål på sta’n (där båda inblandade hävdar att det är under ”ordnade former”). Och att uppmana till att med justa och ojusta medel knäcka en motspelare så är det sådant som fortplantar sig ned i knatteidrotten och knattarna har svårare att skilja idrottens värld från skolgårdens.

Till skillnad från dig tycker jag inte att det är ett dugg charmigt med puckon som håller på med ”trash-talk”, tjuvsmällar och ojustheter i syfte att vinna. Hyllar man och accepterar man det som norm så blir steget till att använda mobbing och ”trash-talk” för att ta sig fram på skolor och arbetsplatser mindre (tror jag).

Mina onsdagstankar skall du för övrigt inte ta så allvarliga, det är mitt sätt att på tio minuter rensa hjärnan från demonerna

adam:
Nja, ett marknadsprissatt pris på olja duger gott för en omställning och oljepriserna hålls idag nere på konstgjord/politisk väg.

Anonym sa...

Siwert:

"dugg charmigt med puckon som håller på med ”trash-talk”, tjuvsmällar och ojustheter i syfte att vinna."

Hehe! Ja, jag vet att du inte gillade Walle när han värvades eller Henrik Rydström.

För egen del gillar jag inte filmningar, men lite tjuvnyp och lite småfult spel anser jag är oundvikligt om man vrider upp tempot ordentligt och det finns mycket på spel.

Slagsmål har jag aldrig varit en förespråkare av på hockeymatcherna.