2007-09-26

Allt är bakvänt

Alla säger det och det är faktiskt så. Allt är bakvänt och inga gamla regler gäller. Nye partiledaren för folkpartiet liberalerna inleder sitt nya jobb med att föreslå ett nytt förbud. Den gamle solidaritetskämpen (?) Göran Persson arbetar med lobbying och sjunger riskkapitalets lov. I Göteborg spelas Allvsvenskt toppmöte inför 7700 åskådare, samtidigt åks spiddvaj i Målilla inför 8800 åskådare. Inom fotbollen har andra lag har tagit efter Blåvitts hängmatchsjuka medan Blåvitt blivit av med sin. Blåvitt å sin sida vinner mot bottengäng och är sämre mot topplagen. Allt är tvärtom i år och eftersom det är det så tror jag också att andra gamla regler slutat gälla, som exempelvis förbannelsen om att de som säger ”vi har det i våra egna händer” alltid går miste om vinsten. Det kanske till och med är så att Bengans förbannelse är borta det här året? Skulle det vara något år så är det nog det här bakvända året.

Vi har för övrigt bästa tänkbara spelschema i slutet. Två toppkonkurrenter och MFF vilket ger automatisk tändvätska och så chansen att spela hem guldet på Ullevi mot TFF. Vi kan inte skylla på någonting om det inte blir guld.

Hur som helst så har den bakvända säsongen bevisat något jag länge misstänkt men inte velat ta till mig, att jag inte kan mycket om spelet fotboll. Det är tungt och känns stort att erkänna att man trots 31 års erfarenhet är ganska kass på området. I dagens mobbande vinnarsamhälle tror ju alla att de är bäst på allt (se på Idol så får ni se) och ingen erkänner sina brister så det känns lite som att komma ur en källare och se ljuset. Pga mina okunskaper skall jag kanske sluta blogga om fotboll snarast så får ni andra som fortfarande hävdar att ni kan något om fotboll göra det istället. Mediabruset är så fullt av okunniga pratkvarnar ändå så att det räcker och blir över.

Jag struntar i att kommentera spelare, taktik, uppställningar och sådant utan koncentrerar mig på att spräcka myter med statistik. Håller bl a på med en intressant sammanställning om danska klubbars ekonomi och med tre undantag så har de danska klubbarna inte alls bättre förspänt än svenska klubbar. Tvärt emot den gängse uppfattningen.

Dessutom skall jag fila på guldlöften jag skall avge nästa vecka.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där gillar jag inte!
Vilket påhopp på oss okunniga pratkvarnar från mediabruset!

Använda sig av statistik?!? Bah!

/ Sillstryparen