2007-09-11

I-ÄFF-E

Jag vet att jag förväntas uppbringa och uttrycka någon sorts ovilja mot våra kommande motståndare. Visst, i min värld är det alltid kontroversiellt när ett svenskt lag som inte är Blåvitt, är framgångsrika. Och det är tyvärr bara att konstatera att ellos just nu är mest kontroversiella på den punkten i hela landet. Många vill kalla dem för kusinen från landet. Jag ogillar den benämningen av samma anledning som jag ogillar uttryck som "lillebror" om Öis och Gais. Dylika uttryck är att erkänna någon form av släktskap och det tar emot. Det finns detaljer kring hela klubben i övrigt som är småirriterande. Men mer än småirriterande blir det aldrig. Som bussen när den är en minut sen, som den där ciggtändaren som inte alltid funkar, som TV4´s expertkommentatorer i en i övrigt väldigt bra match.

Laget har jag en gång i tiden beskrivit som en Ferrari, en merca och 9 epatraktorer. Sedan det skrevs har truppen förstärkts med ett par mercor till vilket med hjälp av dragkrokar, nedförsbacke och medvind, har ökat snitthastigheten och styrkan i hela truppen. Så det blir tufft, mycket tufft på lördag.

I våras vann dom fullt rättvist även om 3-1 målet var offside. Men det är ett helt annat Blåvitt idag än då. Då var vi roliga att se på, men alldeles för lätt att störa med en hög och hård press. Idag har vi fler långa alternativ i repertoaren och har dessutom äntligen börjat hitta tillbaka till en urstark defensiv. Fr o m denna omgången har vi dessutom en ny dimension att ta till tack vare Tobbes snabbhet. Jag vill ha honom på topp. Till sista månadens spel har vi dessutom ytterligare ett ess i rockärmen. Rannie Ranégie skall enligt hörsägen ha varit helt outstanding på dagens träning där han körde för fullt och övergänste alla sina anfallskollegor i avslut både från distans och inne i boxen.

2 kommentarer:

Siwert Band sa...

”Urstark defensiv och långa alternativ” – vafan Bruce, är du ingen fotbollsälskare som enbart vill se korta passningar och lite finlir i backlinjen? Vad jobbigt motvalls och obstinat du är... Det blir inga plus i boken hos opinionen.

Bruce Banner sa...

Jag är cynisk och pragmatisk så det räcker och blir över Siwert. Det vet du.